måndag 16 november 2009

Viltlax


För snart två veckor sedan var jag in på Kardemumma Gumman´s blogg och såg detta inlägg Skicka vidare... naturligtvis anmälde jag genast mitt intresse och idag fick jag mitt recept från Martina som har bloggen Mat och Odla.

Jag slog till redan idag och lagade denna Viltlax eftersom jag hade alla ingredienser hemma.

Just detta recept har jag lagat innan, idag var tredje eller fjärde gången jag lagade det och jag kan verkligen rekommendera fiskrätten. Det kanske låter lite konstigt med lingonsylt och lax men det är fantastiskt gott enligt mig och min man.

Första gången jag lagade rätten tyckte jag att det blev alldeles för lite sås så jag har ökat såsmängden.

Tidigare idag skickade jag mitt recept till Molly som har Mollys Hälsoblogg. Det kanske inte var det nyttigaste receptet men jag kan lova att det är gott :-) så håll utkik på hennes blogg, receptet bör komma upp inom en vecka.


4 port.

4 laxfiléer
2 tsk salt
5 dl matlagningsgrädde
4 msk konc vilt- och kantarellfond (eller viltfond)
6 msk lingonsylt
2 tsk svartpeppar
2 tsk timjan

Gör såhär:
1. Sätt ugnen på 225°C. Salta laxen och lägg den i en ugnssäker form.
2. Blanda grädde, viltfond, sylt, peppar och timjan. Häll över laxen.
3. Tillaga mitt i ugnen i ca 20 minuter.
4. Servera laxen med såsen, pressad potatis, kokta grönsaker, tex haricots verts, och gärna rårörda lingon.

4 kommentarer:

  1. Oj, vilken spännande rätt. Vad du var snabb med din rätt. Har du redan skickat vidare ett recept? Då är det ju snart min tur... Spännande!!

    SvaraRadera
  2. Åååh vilken underbar bild! Ser galet gott ut! :P Ska absolut testas!

    SvaraRadera
  3. Oj, det gick snabbt :-) Typiskt att du redan hade lagat laxen flera gånger, tror den är ifrån någon av mattidningarna för många år sedan. Idag ska jag laga mitt recept, håll utkik!

    SvaraRadera
  4. oj, vad du var snabb. har martina också redan lagat sin rätt? :o då får jag nog ta och gör min rätt fort som att jag också :p

    ha en fortsatt bra dag!

    SvaraRadera