söndag 1 november 2009

Muffinsmunkar


Munkar har jag nog alltid gillat, det är väl ganska svårt att göra om man inte har en munkmaskin gissar jag. Därför tycker jag det var extra roligt när jag hittade detta recept i en utav alla mina kokböcker och det bästa av allt man behöver ingem munkmaskin :-)


12 st

175 g smör, rumsvarmt, + smör till formen
2 1/4 strösocker
2 ägg, lättvispade
6 dl vetemjöl
3/4 msk bakpulver
1/4 tsk bikarbonat
1 nypa salt
0,5 tsk muskot
2,5 dl mjölk

Topping
0,5 dl strösocker
0,5 tsk kanel
2 msk smält smör

Gör såhär:
Värm ugnen till 180 grader. Smörj en muffinsform för 12 muffins.

Vispa smör och socker pösigt i en stor bunke. Tillsätt äggen, ett i sänder och vispa ordentligt mellan varje.

Rör ihop mjöl, bakpulver, bikarbonat, salt och muskot. Tillsätt halva mjölblandningen till sockersmeten tillsammans med hälften av mjölken. Rör försiktigt samman ingredienserna innan resten av mjölblandningen och mjölken tillsätts. Skeda upp blandningen i den smorda muffinsformen, fyll varje hål till ca två tredjedelar. Grädda i ca 15 minuter eller till muffinsen är gyllenbruna och fasta.

Blanda socker och kanel till toppingen. Pensla de ugnsvarma muffinsen lätt med smält smör och strö över kanelsockret.

Ät varma eller kalla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar