måndag 9 november 2009

Tina´s tacosoppa


Tacos skulle jag nog kunna äta minst två gånger i veckan, jag älskar verkligen det. :-) Det blir ju dock kanske lite enformigt om man skulle äta tacos på samma sätt varje gång men man kan ju variera sig som tur är.

För länge sedan hittade jag ett jättegott recept på tacosoppa men efter att jag hade lagat soppan den gången så tappade jag receptet :-(

Igår skrev jag ihop mitt recept på tacosoppa och för att var mitt första helt egenskrivna recept så blev det riktigt gott, till och med kanongott så varsågod här är receptet.


6 port.

500 g köttfärs
1 stor gul lök
1 röd chili
3 vitlöksklyftor
2 msk olivolja
2 påsar tacokryddmix
1 burk het tacosås
1 pkt passerade tomater
1 köttbuljongtärning
3 msk soja
1 l vatten
1 stor burk majs
tortilla chips
3 dl gräddfil

Gör såhär:
Skala och hacka löken, ta bort fröna från chilin och hacka den i små bitar, skala och pressa vitlöksklyftorna. Fräs köttfärsen några minuter, tillsätt sedan löken, chilin och vitlöken, låt fräsa tillsammans med köttfärsen tills den är klar. Häll i tacokryddan och rör om. Tillsätt tacosås, passerade tomater, buljongtärning, soja, vatten och låt det koka i tio minuter. När fem minuter av koktiden har gått häller du i majsen och låter den koka med i fem minuter.

Servera soppan med en klick gräddfil och en näve tortilla chips.

1 kommentar:

  1. Jag tänker alltid på dig när vi äter Tacomat samt falukorv i ugn :)

    SvaraRadera