söndag 1 november 2009

Hjortfärsjärpar med trattkantarellsås


Detta recept hittade min svärmor i en dagstidning och snäll som hon är så fick jag sidan som hon hade rivit ut.

Jag har ändrat en hel del i receptet, om det var till en fördel eller nackdel har jag ingen aning om men jag kan lova att det blev riktigt gott. Denna maträtt kommer jag att göra många gånger till!


4-6 port.

500 g hjortfärs
1 stor gul lök, riven
3 msk ströbröd
1 ägg
0,5 dl vispgrädde
2 msk viltfond
1 mas soja
10 torkade plommon, finhackad
15 enbär, krossade
salt
pepparmix
vitpeppar
grillkrydda
smör till stekning och formen

Trattkantarellsås:
200 g trattkantareller eller 1 dl torkade
1 burk lätt crème fraiche
1 ask cantadou vitlöksost
2,5 dl vispgrädde
0,5 dl mjölk
2 msk svartvinbärsgelé
0,5 dl viltfond
8 enbär, krossade
svartpeppar

Gör såhär:
1 Sätt ugnen på 200 grader.
2 Blanda ihop alla ingredienser samt kryddorna till färsen väl.
3 Forma 14 järpar med hjälp av händerna, skölj händerna med jämna mellanrum i kallt vatten så fastnar inte färsen på händerna lika mycket. Lägg järparna på en plåt med bakplåtspapper. Grädda mitt i ugnen ca 20 minuter eller tills de har fått fin färg.
4 Bryn kantarellerna lätt i smör. Tillsätt resten av ingredienserna och låt koka ihop under några minuter.
5 Servera med hemmagjort potatismos och grönsaker.

1 kommentar:

  1. Det skall jag laga snarast. Jag har ett paket Hjortfärs i frysen.
    Och svamp finns också!
    Kram Svärmor

    SvaraRadera