onsdag 11 november 2009

Hallonrutor



Härom dagen när jag jag surfade runt på en massa matbloggar hittade jag detta recept och tänkte att det skulle passa på vår afternoon tea bjudning.

Jag bakade rutorna i förrgår och igår böd jag våra snickare på dem + min man och alla tyckte de var supergoda speciellt min man som åt flera under dagen, det är ett gott betyg eftersom han inte brukar äta så mycket fikabröd.

Själv tyckte jag också de var supergoda så jag kommer absolut baka dem snart igen!


20 bitar

4 dl socker
1 tsk bakpulver
7,5 dl mjöl
225 g margarin
1 ägg
1 lime, rivet skal + saft
10 dl hallon = 500 g
4 tsk majsstärkelse
0,5 tsk salt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 190 grader. Smörj en ugnsform med en ungefärlig storlek på 23 x 33 cm.

Riv skalet av en lime, ställ åt sidan. Pressa saften från limen i en mindre skål. Tillsätt majsstärkelse och 1,5 dl socker, blanda väl. Häll blandningen över hallonen i en bunke.

Rör samman bakpulver, limeskal, mjöl, salt, smör, 2,5 dl socker och ägg.

Fördela hälften av pajdegen i den smorda formen. Bred ut hallonen och fördela jämt. Smula över resten av pajdegen så det bildas ett lock över hela pajen.

Grädda i mitten av ugnen i 40-45 minuter. Låt svalna helt innan du skär i pajen så att fyllningen inte rinner ut.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar