tisdag 10 november 2009

Tebröd (Tea bread)


Det här brödet bakade jag igår och det var exakt på dagen ett år sedan jag åt det första gången hos min svåger. Receptet kommer från Arla Det är ett bröd som påminner väldigt mycket om morotskaka och det smakar fantastiskt tillsammans med crème fraiche och honung.

Det blir jättebra att servera på lördag då vi ska bjuda på afternoon tea.


24 st

2 morötter, ca 200 g
100 g smör
3 ägg
2 1/2 dl råsocker
3 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
2 tsk kanel

Garnering
2 dl Arla Köket crème fraiche
4 msk mjuk honung
färsk mynta

Gör såhär:
Sätt ugnen på 175 grader.
Skala och riv morötterna fint. Smält smöret. Vispa ägg och socker pösigt. Rör ner morötter och smör. Blanda mjöl, bakpulver och kanel. Rör ner det i smeten.
Häll smeten i en smord och bröad avlång form ca 1 1/2 liter. Grädda mitt i ugnen ca 40 min. Stjälp upp kakan och låt den kallna. Skär kakan i tjocka skivor och sedan i halvor.

Servera med en klick crème fraiche, honung och färsk mynta.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar