torsdag 11 mars 2010

Ugnsbakad lax med vitlökssås


Lax och vitlök är ämnade för varandra helt enkel :-) Det blev en ärligt len och fyllig vitlökssås som passade alldeles utmärkt till lax. Såsen kommer att passa väldigt bra till andra sorters fisk också och maträtten kan serveras både till vardag och fest.



4 port


4 bitar laxfilé

1 ask Cantadou vitlök & örter

5 dl grädde

2 vitlöksklyftor

1 kg frysta räkor med skal

salt

citronpeppar

dill


Gör såhär:

Skala räkorna och sätt ugnen på 200 grader.

Lägg laxen i en ugnsform och krydda med salt och citronpeppar. Smält samman ost och grädde på svag värme i en kastrull till en sås. Häll såsen över laxen och ställ in min i ugnen i 20 minuter. Ta ut formen ur ugnen och strö över räkorna, ställ tillbaka formen i ugnen ytterligare 5 minuter. Garnera fiskrätten med lite hackad dill och servera med ris och en god sallad.



5 kommentarer:

  1. Det vattnas i munnen när jag läser...

    Mat-Fia

    SvaraRadera
  2. Mmm, det ser gott ut. Jag "såg" ryggfilé av torsk... Om jag får någon som skalar räkor åt mig ska jag göra denna fluffiga kreation.

    SvaraRadera
  3. Hjördis i Lillhärdal10 februari 2014 kl. 12:18

    Ser jättemumsigt ut .....

    SvaraRadera
  4. Gott men blev lite väl mycke grädde ..

    SvaraRadera
  5. Jättegott! Slängde med gröna ärtor med räkorna. Stekt potatis. Och sen lite kall röra till. Mums!

    SvaraRadera