tisdag 9 mars 2010

Brieost och salamipaj


En av min mans favoritpålägg / tilltugg är brieost och salami. Går vi ut och fikar och det finns en brie och salamismörgås tar han det mer än gärna.


Jag har inte lika förtjust som Martin när det gäller brieost och salami, jag t.ex. skulle aldrig ta en sådan smörgås, smaken är ju som baken heter det ju.


När jag hittade detta recept för ett antal månader sedan sparade jag genast ned det för att kunna överraska min man någon gång fram över. I fredags var det dags!


Pajen blev gudomligt god, jag fullkomligt älskade den! Denna paj kommer upp på min topp 2-lista. Har ni inte gjort den redan så gör den snarast :-)



150 g smör
3 dl mjöl
1 tsk salt
1 msk kallt vatten

200 g pepparsalami
1 gul paprika
0,5 purjolök, de gröna
2 vitlöksklyftor
1 msk torkad oregano

1 msk torkad basilika
100 g brieost
1 rödlök
2 tomater

svartpeppar

salt

2,5 dl matlagningsgrädde

0,5 dl mjölk
3 ägg
1 krm curry
svartpeppar

salt

Gör såhär:
Sätt ugnen på 200 grader.

Arbeta snabbt ihop smör, mjöl, salt och vatten. Tryck ut degen i en pajform. Nagga och förgrädda pajskalet i ca 15 minuter mitt i ugnen.

Strimla salami, purjolök, paprika och pressa vitlöken. Fräs allt mjukt. Rör ned örterna och låt fräsa ytterligare någon minut. Smaka av med salt och peppar. Fördela fyllningen i pajskalet och lägg på bitar av brieost, rödlöksringar och tomatskivor.

Vispa ihop grädde, mjölk, ägg och kryddor. Häll äggstanningen över pajen.

Grädda pajen i ytterligare ca 30 minuter.



7 kommentarer:

  1. Världens bästa paj om du frågar mig, så god...

    SvaraRadera
  2. Brie och salami i en paj måste ju bara vara gott!

    SvaraRadera
  3. Så läckert !
    Då vet jag vad det blir till helgen

    Mat-Fia

    SvaraRadera
  4. Hejsan!
    Jag tycker jättemycket om din blogg, den är så full av inspiration! Därför har du fått en sunshine-award av mig på min blogg :) Keep up the god work!

    http://malins-mat.blogspot.com/2010/03/jag-har-fatt-en-award_10.html

    SvaraRadera
  5. Jisses vad det där ser gott ut!!! /Karin

    SvaraRadera
  6. Brie & salamipaj har jag faktiskt aldrig gjort. Och bägge ingredienserna finns i kylskåpet. Kanske skulle prova imorgon! Tack för tipset!

    SvaraRadera
  7. åh, jag älskar brie och salami! och jag har aldrig någonsin tänkt på att lägga det i en paj. hurra! måste jag prova!

    SvaraRadera