fredag 5 mars 2010

Kladdiga baby ribs


Ända sedan barn har jag älskat revbensspjäll och framför allt tunna och med åren tycker jag bäst tunna babyspjäll.


De senaste åren har jag dock blivit en aningen besviken varje gång jag har ätit tunna spjäll, jag har nämligen inte tyckt att kryddningen har blivit perfekt.


Jag har däremot hittat den perfekta glazen nu, för någon dag sedan hittade jag ett recept på någon matblogg som verkade kanongott. Naturligtvis ändrade jag i receptet :-) så att det skulle passa oss perfekt.


Det blev verkligen superduper gott om jag får säga det själv, jag längtar redan till nästa gång jag skall laga det! :-)



4 port


1,5 kg färska tunna baby revbenspjäll
1 dl svartvinbärsgelé
3 msk stark söt senap
4 msk honung
4 msk soja
1 dl HP BBQ Sauce Honey


Gör såhär:

Sätt ugnen på 200 g.

Smält svartvinbärsgelén i en kastrull och tillsätt senap, honung, soja och BBQ sås. Lägg spjällen på en plåt och pensla över glazen.

Sätt in dem mitt i ugnen i 1 timme.

Vänd dem mellan varven och pensla på mer glaze vid varje vändning.


Servera tillsammans med bönsallad.




3 kommentarer:

  1. Hej Tina. Tack för din kommentar hos mig. Vad läckra dina spjäll ser ut. Såg att du har mycket annat gott här med, ska ta en längre sväng runt ;)
    Lycka till med fiskgratängen./ Birgitta

    SvaraRadera
  2. Det är absolut den godaste glaze/bbq marinad jag har prövat! Min sambo som är väldigt petig över hur hans revbensspjäll ska tillagas godkände den här med stort plus i kanten. Vi lagade 1,7kg, jag tog två "spjäll" resten åt han, det är ett väldigt högt betyg! Kommer att använda den här glazen på mycket när grillen åker fram till sommaren=)

    Hälsn. Sandra

    SvaraRadera