lördag 13 mars 2010

Potatisbåtar med bacon och västerbottenfyllning


Potatis är en av mina favorit ingredienser idag, det går att göra så otroligt mycket med potatis.När jag däremot var barn avskydde jag denna delikatess, konstigt *skakar på huvudet*


Det är lätt att jag hamnar i gamla spår och gör samma potatisrätter som te.x. klyftpotatis. Här kommer dock en helt nytt recept, i alla fall för mig.


Potatisarna är otroligt goda men väldigt masstiga så det räcker med en halv potatis var när man bjuder på denna rätt.



4 port


2 stora bakpotatisar

1 pkt bacon

150 g riven västerbottenost

1 rödlök

4 msk mozzarellaost

salt

pepparmix


frityrolja


Gör såhär:

Sätt ugnen på 225 grader.


Baka potatisarna tills de är helt färdiga, det tar ca 50 minuter. När potatisarna är färdiga måste de svalna helt. Dela dem på mitten (som en avokado) och gröp ur innehållet, lämna ca 0,5 cm så att inte skalet går sönder eller blir för tunt.


Hacka lök och bacon fint, och stek tills det är knaprigt, löken skall dock inte ta färg. Blanda samman urgröpt potatis, bacon, västerbottenost, lök och kryddor till en ”smet”.


Värm frityroljan i en fritös eller djup kastrull till 180 grader och fritera skalen tills de är gyllenbruna och knapriga, det tar ca 10-15 minuter. Låt potatisskalen rinna av på hushållspapper.


Fördela potatissmeten i potatisskalen. Toppa med mozzarellaost, och gratinera i ugnen tills osten har smält och fått lite färg, det tar ca 10 minuter.


Servera något gott kött till och en sallad.


8 kommentarer:

  1. Men vilken kul idé, ska jag göra till helgen tror jag.

    SvaraRadera
  2. Mmm, nu kom jag att tänka på ett jättegott recept på potatisbakelser so jag har gjort flera gånger. Jag hojtar till när jag lagt upp det! Men det här verkar ju helt klart värt att testa det med!!

    SvaraRadera
  3. Vad många bra recept du har på din blogg! De här potatisbåtarna ska jag prova snarast! Jag har lagt till mig som följare så att jag inte ska missa något! :-)

    SvaraRadera
  4. Mmm....så gott!! Snygg form. Har en liknande. Är kär i den!!

    SvaraRadera
  5. Va gott det ser ut. Trodde först att det var aubergine :)

    SvaraRadera
  6. Mmmm, västerbottenost är så gott. Vi är helt tokiga i det för tillfället. Gjorde en tomatsoppa i kväll som vi rev Västerbottenost över och det blev en riktig höjdare.
    Ska ta och prova på dina potatisbåtar en kväll, det kan ju inte annat än bli gott med osten...

    SvaraRadera
  7. Potatisbåtar är ju så himla gott och då speciellt med både bacon och västerbottenost, mums!

    SvaraRadera
  8. Vad dessa potatisbåtar såg goda ut! Och jag bara älskar ugnsfatet du har!

    SvaraRadera