måndag 15 mars 2010

Köttfärssås med bacon


Jag har alltid gillat bacon men just nu har jag lite extra förkärlek för denna underbara ingredienser.

I fredags fick vi oförberett främmande av Maria och Annika vid middagstid så jag slängde ihop en köttfärssås med bacon :-)
Den blev riktigt gott med bacon i så det kommer jag att göra fler gånger.

En annan sak jag har börjat med i köttfärssås är färska tomater istället för krossade, det kan jag verkligen rekommendera. Jag kommer inte använda krossade tomater mer i köttfärssås.



4-6 port


300 g nötfärs

1 gul lök

2 vitlöksklyftor

1 pkt bacon

4 tomater

2 dl lätt crème fraiche

2 msk tomatpuré

4 msk ketchup

2 msk soja

2 tsk grillkrydda

1 tsk pepparmix

0,5 tsk vitpeppa

1 tsk salt


Gör såhär:

Hacka lök och bacon, börja med att steka bacon och fortsätt sedan med lök och köttfärs.


Hacka tomaterna fint och tillsätt dem, låt puttra ihop i 10 minuter och rör om då och då.


Tillsätt resterande ingredienser och låt puttra ytterligare några minuter.


Servera med pasta och en sallad.


2 kommentarer:

  1. Kul med lite nya idéer på gamla godingar. Det blir ju lätt att man kör på i gamla invanda spår.

    SvaraRadera
  2. Tycker faktiskt att burktomater smakar mer än de färska på vintern.

    SvaraRadera