onsdag 5 januari 2011

Älgköttbullar


Denna vardagsklassiker kan aldrig bli fel, både vuxna och barn älskar den.

Det går både att serveraden till vardag och fest och man kan faktisk ta ett glas rött till :-)


4-6 port

500 g älgfärs eller nötfärs
1 gul lök, riven
1 ägg
3 skivor formbröd utan kanter
0,5-1 dl mjölk
2-3 msk grillkrydda
1 tsk pepparmix
1 tsk salt
1 tsk vitpeppar

Gör så här:
Smula ned formbrödet och tillsätt mjölk och kryddor. Blanda väl och låt stå ca 10 minuter.
Skala och riv löken, tillsätt den i brödblandningen.
Tillsätt älgfärsen och blanda väl, tillsätt därefter ett helt ägg och blanda väl igen.
Låt älgfärssmeten stå i kall minst i 30 minuter men gärna mycket längre.
Rulla smeten till små bollar, en matsked smet brukar vara ett bra riktmärke.
Stek köttbullarna i smör ca 6 minuter.

Servera köttbullarna med hemma gjort potatismos och gräddsås samt lingonsylt.




1 kommentar:

  1. Jag tror inte jag har ätit älg, kanske när jag var liten för min bästis pappa jagade och de brukade ha frysen full av torrt älgkött :-)

    Åh, vad sugen jag blev nu, finns det något godare än sås och potatis?? I vår familj räcker det inte med såssnipor, utan det brukar bli tillbringare (när vi är alla):-)
    /Moma

    SvaraRadera