tisdag 1 december 2009

Tina´s potatismos


När jag var liten tyckte jag bara om pulverpotatismos och blev både arg och lessen när mamma lagade hemmagjord potatismos.

Idag kan jag inte förstå att jag inte gillade mammas potatismos, det är ju så mycket godare med hemmagjord än med pulvermos.


4 port

12 medelstora potatisar.
3 dl mjölk
25 g smör
salt
vitpeppar

Gör såhär:
Skala potatisen och dela den i mindre bitar, koka potatisen i lättsaltat vatten tills den är mjuk. Pressa potatisen med en potatispress i en bunke. Värm mjölk och smör tillsammans. Tillsätt mjölkblandninen lite i taget i den pressade potatisen, vispa därefter med en elvisp. Avsluta med att grydda.

Servera tex. till ugnsbakad falukorv.

3 kommentarer:

  1. Å va ja håller med dig! Jag va precis likadan, fick kväljningar av "klumparna" i moset sa jag till mamma o vill bara ha pulvermos. Idag gör jag bara eget mos, det är ju så himla mycket godare (o nyttigare)

    SvaraRadera
  2. Hej! Jag har inte hunnit testa detta än. Jag lever med 8 barn och en sambo som är otrooooligt kräsna. Men alla fattar hur dyrt det blir med det moset DOM vill ha (pulver) men nu till middag så tänker jag testa ditt recept. I'll ve back..haha. Jag älskar hemmagjord potatismos btw.

    SvaraRadera