söndag 9 januari 2011

Lergrytebröd


När jag var barn och tonåring gillade jag inte hembakat bröd, på den tiden gällde bara Skogaholmslimpa för min del.

Idag fattar jag inte hur mina smaklökar fungerade då! Tack och lov har mina smaklökar ändrat sig och idag äter jag köpebröd väldig, väldig sällan!


1 bröd

Lägg lergrytan i blöt minst en timme.

50 g jäst
5 dl fingervarm vatten
0,5 dl olivolja
14 dl ljust lantbrödsmjöl
2 tsk salt
1 dl ljus sirap

Gör så här:
Smula ner jästen i en bunke och tillsätt fingervarmt vatten, se till att jästen löser sig. Tillsätt det övriga ingredienserna och låt det därefter jäsa ii 1 timme.

Knåda till en stor oval bulle och lägg i våt oljad lergryta.

Ställ lergrytan med lock på i kall ugn. Sätt därefter på ugnen på 200 grader i ca 1 timma. Ta därefter ut brödet och låt det svalna i grytan.










4 kommentarer:

  1. vad fint bröd det blev =) Jag brukar laga limpa i min gryta.

    SvaraRadera
  2. Fantastiskt fint bröd!! Ser saftigt och gott ut!

    SvaraRadera
  3. Ja, vilket vackert bröd! Jag har bara gjort bröd i min lergryta en gång, men min gryta var för stor.

    SvaraRadera