torsdag 3 december 2009

Krispiga chokladbrownies


Vid det här laget trotts att jag är ganska ny som matbloggare vet ni säkert att jag älskar choklad och då menar jag ÄLSKAR :-)

Detta recept hittade jag på en annan matblogg, tyvärr kommer jag inte ihåg vilken :-( Tyvärr lyckades jag inte få till kakan på det receptet så jag ändrade en hel del i receptet när det gäller mängderna och recultatet blev fantastiskt!


ca 24 bitar

200 g smör
200 mörk choklad, 70%
4 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1tsk salt
3 ägg
3 dl vetemjöl
3 msk kakao
150 g hackad mörk choklad,70%
2 pkt hackad dubbel Daim (4 bitar)

Gör såhär:
1. Smält smöret och den mörka chokladen i en kastrull på låg värme.
2. Rör ned socker, vaniljsocker och salt.
3. Tillsätt äggen och rör försiktigt ihop smeten.
4. Sikta ned mjöl samt kakao.
5. Rör i hackad choklad och daimbitar.
5. Bred ut smeten över en smord mindre plåt, ca 30 x 25cm.
6. Grädda i mitten av ugnen i 180°c, ca 25-30 min.

Servera ljumna tillsammans med lättvispad grädde eller vaniljglass.

5 kommentarer:

  1. Mmmm va mycket gott du har bakat! Har du gjort allt det idag??? ojojoj o jag som EVENTUELLT tänkte börja med julgodis i morgon... Annars blir det till helgen! De här låter som i min smak, massor med choklad!!!

    SvaraRadera
  2. Den ser verkligen smarrig ut. Dubbeldaimen, menar du 2 st pkt eller 2 st bitar???

    SvaraRadera
  3. Martina, det skall vara 2 pkt, alltså 4 bitar.

    SvaraRadera
  4. Mmm, vad mycket smarrigt du har här inne. Vem kan motstå en god brownie, inte jag iaf.

    SvaraRadera
  5. Åh. Älskar brownies! De ser jättegoda ut.

    SvaraRadera