torsdag 3 december 2009

Saffransgrissini


Förra julen ville jag hitta på något annurlunda saffransbröd till glöggminglet och då hittade jag saffransgrissini men i det recepten skulle grissinisarna ha en apelsinfyllning.

Det var inget gått så i år gjorde jag grissinisarna på mitt sätt.


ca 18 st

25 g jäst
50 g smör
2,5 dl standard mjölk
1 dl crème fraiche
1 påse saffran
0,75 dl socker
1 nypa salt
ca 8,5 dl vetemjöl
1 ägg

Gör såhär:
Smula jästen i en degbunke. Smält smöret i en kastrull. Tillsätt mjölken och värm till fingervärme, ca 37°. Häll degspadet över jästen. Rör om så att jästen löser sig. Tillsätt crème fraiche, saffran, socker, salt och det mesta av mjölet. Arbeta degen tills den blir blank och smidig och släpper från bunkens kanter. Tillsätt ev mera mjöl. Låt jäsa övertäckt ca 30 min. Dela degen i 18 delar och baka ut till saffransgrissini genom att rulla varje del till långa "maskar" för att sedan vika den dubbel och snurra den. Lägg dem på smorda plåtar. Låt jäsa 20-30 min. Sätt ugnen på 225 grader. Pensla med uppvispat ägg. Grädda i mitten av ugnen 5-7 min. Låt svalna på galler under bakduk.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar