lördag 5 december 2009

Peppar & saltbakade tomathalvor


Tomater har aldrig varit någon favorit hos mig om de inte har varit egen odlade, legat på pizza eller varma smörgåsar eller liknande.

För en tid sedan kom jag på vad det är med tomater jag inte gillar och det är när de är kalla så min nya favorit grönsak till maten är ugnsbakade tomathalvor :-)

Min man gjorde vitlöksbakade tomathalvor härom veckan som var kanongoda. Igår gjorde jag min variant och det blev också jättegott.

4 port

4 tomater
2 msk olivolja
salt
svartpeppar

Gör såhär:
Sätt ugnen på 100 grader.

Dela tomaterna på mitten och ställ dem i en ugnssäker form. Peppra och salta ganska så ordentligt på tomaterna och häll därefter på lite olja.

Sätt in tomathalvorna i mitten av ugnen i 2 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar