tisdag 15 juni 2010

Tacopaj


Ända sedan tex mex maten invaderade vårt land har jag älskat den. Lyckan var gjord när jag och min man åkte till Mexico för några år sedan på semester.

Vår tex mex mat och maten i Mexico är inte alls lik varandra men oj så god den är!

En av mina favoriter här hemma är den här fantastiska tacopajen.


4-6 port.


Pajdeg;

4 dl vetemjöl

2 tsk bakpulver

50 g smör

1,5 dl mjölk


Gör såhär:

Blanda ihop allt och tryck ut degen i en pajform, grädda i 10 minuter i ugnen på 200 grader.


400 g köttfärs

1 gul lök (hackad)

1 påse tacomix

2 dl crème fraiche

4 msk majonnäs

svart peppar

4 tomater (hackade)

1 lök (ringar)

1 gul paprika (hackad)

1,5 dl riven ost


Gör såhär:

Bryn köttfärsen och löken i tacomixen enligt anvisningarna på påsen. Fyll pajskalet med köttfärsröran, blanda crème fraiche, majonnäs och svart peppar, bred ut det över köttfärsen. Lägg på tomaterna, lökringarna och paprikan strö sedan över osten. Grädda pajen i ugnen på 225 grader i ca 20 minuter. Servera med en sallad.





1 kommentar:

  1. Jätte god paj, en riktig favorit! MEN, varför smakar inget lika bra som hemma hos dig? Fast jag följer receptet till minsta punkt! Skumt det där, som om maträtterna saknar en "touch-of-Tina" =)

    /Sandra

    SvaraRadera