söndag 5 december 2010

Lakriskola med havssalt


Som jag skrev i ett tidigare inlägg brukar jag varje jul försöka hitta några nya spännande recept och detta är årets bästa nykomling i receptsamlingen!

Dessa utsökta kolor kommer definitivt få bli en tradition :-)



ca 60 st

3 dl vispgrädde
3 dl strösocker
1 dl ljus sirap
1 msk kakao
1 dl turkisk peppar (hårda lakriskarameller)
2 tsk smör
200 g choklad
Havssalt

Gör så här:
Blanda grädde, socker, sirap, kakao och de turkisk pepparkaramellerna i en gryta. Låt det koka upp under omrörning. Låt sedan koka tills smeten klarar “kulprovet”. Det Rör om då och då.

Rör ner smöret och häll smeten i en bakpappersklädd form, ca 20 x 20 cm. Ställ kolan kallt att stelna. Smält under tiden chokladen (i micro eller vattenbad) och låt den svalna (är den för varm när man doppar kolan i så kan kolan smälta något). Skär eller klipp kolan i bitar.

Doppa varje bit i chokladen och lägg upp på ett galler eller på ett bakplåtspapper. Strö lite havssalt på toppen innan chokladen har stelnat.



2 kommentarer:

  1. De där har jag planer på att hinna göra innan jul jag också :D

    Hos mig, www.helenaljunggren.com/sophie-dahls-voluptuous-delights-utlottning/, har man möjlighet att vara med i utlottning om Sophie Dahl's nya kokbok Voluptuous Delights.

    SvaraRadera
  2. Mums, de ser jättegoda ut!! Choklad och lakrits i kombination är en favo! Om du tempererar chokladen slipper du förvara dem kallt, kylen brukar ju vara ganska fullt av annat under jultid:-)

    SvaraRadera