söndag 5 december 2010

Eivors pepparkaksdeg


För omkring ett år sedan gick jag till våra grannar i ett ärende. När jag kom gående mot deras hus kände jag en härlig pepparkaksdoft.

Eivor bjöd på pepparkakor och det är absolut det godaste pepparkakor jag någonsin har ätit!
I år fick jag receptet och har nu bakat dem själv, dock inte lika gudomligt goda men fortfarande väldigt goda! :-)


2,5 dl brunt farinsocker
0,5 dl ljus sirap
0,5 dl vatten
150 g smör
1 msk kanel
1 msk malen ingefära
1 tsk malda kryddnejlikor
1,5 tsk bikarbonat
8 dl vetemjöl

Gör så här:
Blanda farinsocker, sirap och vatten i en kastrull. Koka upp blandningen. Lägg i smör och låt det smälta. Tillsätt kryddorna. Låt blandningen kallna utan omrörning.

Rör i bikarbonat och 6-7 dl vetemjöl, knåda in resten av vetemjölet.

Låt degen gärna vila i kylskåpet över natten, dock inte ett måste.

Kavla ut degen tunt och ta ut pepparkakor med mått. Lägg dem på smord plåt eller bakplåtspapper.

Grädda pepparkakorna mitt i ugnen på 175 grader i 8-10 minuter. Låt pepparkakorna svalna på plåten.

Förvara pepparkakorna i en burk i rumstemperatur eller i frysen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar