söndag 12 juni 2011

Semifreddo med kanderad nötblandning och kolasås


Finalmiddagen avslutades med en härlig semifreddo.

Något jag inte
jag trodde jag skulle gilla, ack så fel jag hade! Detta kommer jag med all säkerhet göra längre fram.


8 port

1 dl vatten
0,5 dl earl grey, teblad
1 tsk kanel
1,5 dl socker
9 st äggulor
4,5 dl grädde

Kanderad nötblandning:
1,5 dl socker
4 dl grädde
1 krm salt
2 tsk smör
150 g blandade nötter, rostade

Semifreddo:
Koka upp vatten. Lägg i teblad och låt dra 4–5 minuter. Sila av teet, pressa det gärna för att få ut all vätska. Blanda ner socker och kanel i tedrycken. Vispa ner teblandningen i äggulorna och vispa tills det blir ljust och luftigt. Vispa grädden och vänd ner i äggvispet till en slät blandning. Häll upp i en form eller i portionsglas. Ställ i frys tills semifreddon stelnat. Servera med kanderad nötblandning.

Kanderad nötblandning:
Värm grädden till kokpunkten. Smält socker i en kastrull och låt det värmas tills det blir en gyllene karamell. Slå grädden över karamellen. Det kommer koka häftigt. Låt koka ihop till en sås. Tillsätt smör och salt. Rör ner nötterna. Ringla såsen över semifreddon precis innan servering.


Till desserten serverades Vecchioflorio, ett mycket gott dessertvin.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar